Preview

World of Economics and Management

Advanced search

THE ROAD NETWORK IN THE ALTAI TERRITORY: CONDITION ASSESSMENT AND SOCIO-ECONOMIC EFFECT

https://doi.org/10.25205/2542-0429-2018-18-2-101-120

Abstract

The condition of the road network by many researchers regarded as one of the factors in the region development, and noted the special importance of this infrastructure component development for rural areas. In the literature on the subject often noted that the lack of roads in agriculture and their poor quality has a negative impact on social and market infrastructure, can lead to violation of relations between economic entities, to slow the development of the labour market, to create tension in the social sphere workers, etc. In this paper, we examined indicators that allow us to assess the condition of the Altai territory road network: the coefficients of the Engel, Goltz, Uspensky, Vasilevsky; road network density per 1000 sq. km of area and per 10 thousand of population. Also we carried out a correlation analysis of the relationship of these indicators to the main indicators of the Altai Territory agricultural areas socio-economic development (the average wage per employee and level of unemployment). And we constructed the linear regression models that characterize the impact on the socio-economic indicators of the road network development level.

About the Authors

N. V. Volkova
Biysk Technological Institute - A Branch of the Polzunov Altai State Technical University
Russian Federation


N. V. Svistelnik
Biysk Technological Institute - A Branch of the Polzunov Altai State Technical University
Russian Federation


References

1. Большакова Ю. А. Факторы и показатели устойчивого развития социальной инфраструктуры сельских территорий // Вестн. НГИЭИ. 2015. № 11. С. 15-20.

2. Корчагина И. А. Развитие сельских территорий Алтайского края: проблемы и пути решения // Science Time. 2014. № 7. С. 179-187.

3. Куриков В. М., Садыков А. Ф. Социально-экономическая стратегия развития транспортной системы региона на примере Ханты-Мансийского автономного округа - Югры // Транспортное дело России. 2014. № 4. С. 82-85.

4. Ильина Е. А. Оценка влияния развития транспортной сети на экономическое развитие региона // ARS ADMINISTRANDI. 2013. № 2. С. 91-97.

5. Бобышев Е. Н., Шамин А. Е. Факторы, влияющие на развитие дорожной сети в сельских территориях // Вестн. Чуваш. ун-та. 2011. № 1. С. 335-339.

6. Магомадов И. Д. Влияние состояния автодорожного комплекса, как важнейшей составляющей производственной инфраструктуры, на уровень социально-экономического развития территории // Транспортное дело России. 2009. № 8. С. 58-60.

7. Дабиев Д. Ф., Дабиева У. М. Оценка транспортной инфраструктуры макрорегионов России // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 11. С. 283-284.

8. Лапин Р. П. Оценка густоты дорожной сети // Молодой ученый. 2016. № 12. С. 311- 314.

9. Федорова В. Е., Федорова С. В. Оценка влияния состояния дорог на развитие региона // Вестн. АДФ. 2013. № 2. С. 141-153.


Review

For citations:


Volkova N.V., Svistelnik N.V. THE ROAD NETWORK IN THE ALTAI TERRITORY: CONDITION ASSESSMENT AND SOCIO-ECONOMIC EFFECT. World of Economics and Management. 2018;18(2):101-120. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2542-0429-2018-18-2-101-120

Views: 153


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-0429 (Print)
ISSN 2658-5375 (Online)