Preview

World of Economics and Management

Advanced search

Evaluation of the Introduction of Normative per Capita Financing in Educational Institutions

https://doi.org/10.25205/2542-0429-2018-18-4-101-111

Abstract

Normative per capita funding as a tool of financial planning and financial support of institutions is aimed at improving the quality of education, motivating and heightening interest in achieving the planned targets through wage incentives. Inter-regional comparison of indicators and factor analysis has made it possible to assess economic and social consequences of the introduction of per capita financing of educational institutions. The article presents the results of the analysis of cost-efficiency indicators for the municipal system of General education with normative per capita financing in the form of subventions in 2014-2017 by the example of two territorial subjects of the Russian Federation: Irkutsk region and Zabaikalsky region. The study reveals the number of objective reasons for the differences which are based mainly on the different levels of socio-economic development of the territories. However, the paper identifies some similarities between the regions: there is a certain reduction in the number of teachers and an increase in the number of students. Wage growth depends on the average wage in the region and can vary significantly across the territories, which puts teachers in unequal financial position. It is concluded that financial savings can be achieved by intensifying the work of the teachers in both regions, which can lead to a further deterioration in the quality of education. The article proposes to improve the existing system of inter-budgetary relations both at the regional and federal levels in order to create equal opportunities for quality education of the students and decent wages for the teachers, regardless of their place of residence, at the same time, it is important to take into account regional characteristics of the federal entities.

About the Author

S. K. Sodnomova
Baikal State University
Russian Federation


References

1. Орлова Е. В., Земзерова Е. В. Современное состояние и особенности бюджетного финансирования социальной сферы // Материалы международной научно-практической конференции «Аюшиевские чтения. Финансово-кредитная система: опыт, проблемы, инновации», 75-й ежегодной научной конференции профессорско-преподавательского состава и докторантов, 27-й научной конференции аспирантов и 77-й научной конференции студентов и магистрантов (секция финансово-экономического факультета). Иркутск: Изд-во БГУ, 2016. Т. 2. С. 74-83.

2. Сорокина Т. В. Финансовое обеспечение социально значимого бюджетного сектора субъекта Российской Федерации // Изв. Иркут. гос. экон. академии (БГУЭП). 2013. № 1.

3. Файберг Т. В. Оценка динамики социально значимых расходов Иркутской области и факторы, ее определяющие // Изв. Иркут. гос. экон. академии. 2014. № 5 (97).

4. Абанкина И. В., Алашкевич М. Ю., Винарик В. А., Деркачев П. В., Меркулов М. В., Славин С. С., Филатова Л. М. Анализ нормативного подушевого финансирования общего образования в субъектах Российской Федерации / Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2016. 64 с. (Современнаяаналитика образования. № 6). Abankina I. V., Alashkevich M. Yu., Vinarik V. A., Derkachev P. V., Merkulov M. V., Slavin S. S., Filatova L. M. Analysis of the normative per capita financing of general education in the subjects of the Russian Federation. National Research University “Higher School of Economics”, Institute of Education. Moscow, NIU HSE, 2016, 64 p. (Modern Analytics of Education, No. 6). (in Russ.)

5. Деркачев П. В. Межрегиональные различия в решении задачи повышения заработной платы педагогических работников // Вопросы образования. 2016. № 4. С. 128-147.

6. Коокуева В. В. Финансирование образования в Российской Федерации и в зарубежных странах // Финансовая аналитика: проблемыирешения. 2013. № 4 (142). С. 46-55.

7. Общее образование: мониторинг эффективности / Под ред. Е. М. Авраамовой, Г. С. Токаревой. М.: ИД «Дело» РАНХиГС, 2015. 470 с. (Мониторинг. Образование. Кадры).

8. Тараканов В. В., Кизатова Н. А. Финансовое обеспечение индивидуальных траекторий обучения // Финансы. 2015. № 11. С. 52-55.

9. Южакова Т. А., Каракчиева И. В. Финансирование системы образования России (динамика расходов на образование: российский и международный опыт // Наука, техника и образование. 2015. № 2 (8). С. 87-93.

10. Варламов Б. А., Аввакумова А. Д. Анализ подходов к финансированию системы образования за рубежом // Фундаментальные исследования. 2015. № 6-1. С. 99-102.

11. Verstegen D. A. Financing the New Adequacy: Towards New Models of State Education Finance Systems That Support Standards Based Reform. Journal of Education Finance, Winter 2002, vol. 27, no. 3, p. 749-781.

12. Волкова Н. С., Еремина О. Ю. Законодательство в социальной сфере: проблемы измерения эффективности // Журнал российского права. 2016. № 9.

13. Самаруха В. И. Развитие местного самоуправления // Сибирская финансовая школа. 2012. № 4 (93). С. 22-28.

14. Соколова Л. Г., Михайлова А. М. Механизм взаимодействия региональной и муниципальной власти при решении вопросов социального развития // Изв. Иркут. гос. экон. академии (Байкальский государственный университет экономики и права) (электронный журнал). 2011. № 5.

15. Хохлова Н. С., Ружникова А. С. Оценка влияния перераспределения полномочий по обеспечению дошкольного образования на региональные и местные бюджеты в Сибирском федеральном округе // Изв. Иркут. гос. экон. академии. 2014. № 6 (98). С. 15-24. DOI 10.17150/1993-3541.2014.24(6).15-24


Review

For citations:


Sodnomova S.K. Evaluation of the Introduction of Normative per Capita Financing in Educational Institutions. World of Economics and Management. 2018;18(4):101-111. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2542-0429-2018-18-4-101-111

Views: 291


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-0429 (Print)
ISSN 2658-5375 (Online)