Preview

World of Economics and Management

Advanced search

Career Guidance Diary as a Tool for Forming the Regions Human Capital

https://doi.org/10.25205/2542-0429-2021-21-1-150-173

Abstract

The article is devoted to a topical issue of the economy and society of the 21st century - the search and scientific substantiation of methodological techniques and tools for the formation and effective use of human capital in the regions of Russia. To achieve this goal, traditional general scientific methods were used: analysis, synthesis, comparison, generalization, survey. It is substantiated that vocational guidance work with the young generation of Russians contributes not only to their professional and personal self-determination, but also to the successful implementation of the accumulated human capital. The development of the phenomenon of vocational guidance is considered in a historical retrospective in the context of expanding the boundaries of human freedom in the socio-economic system. The scientific novelty of the research lies in the development of the applied aspect of vocational guidance work in high school - a certified program of additional professional education “Perspective: Your Path to Success”. The article presents a career guidance project based on the program “Perspective: Your Path to Success” and implemented in Vologda on the basis of the Vologda Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. The uniqueness of the program lies in keeping a diary “Turn on 35!” The concept of which includes three sequential and complementary blocks: motivation, self-knowledge, resource map. The first block of the diary is devoted to the motivational component in choosing a professional path. The second block is aimed at self-knowledge and compilation by students of an individual “selfie screen” reflecting the inner world. The third block is a resource map of the region, which consists of up-to-date information about enterprises and organizations of the Vologda region, about the prospects for employment and career growth in the region. It is this aspect that determines the scientific novelty of the work. The practical significance of the study lies in the fact that a similar project can be applied in other regions interested in highly effective development and preservation of human resources.

About the Authors

L. V. Babich
Vologda Scientific Center RAS
Russian Federation


L. M. Sukhareva
Vologda Scientific Center RAS
Russian Federation


A. B. Kulakova
Vologda Scientific Center RAS
Russian Federation


References

1. Аникин А. Человеческий капитал: становление концепции и основные трактовки. Journal of Economic Sociology, 2017, vol. 18, no. 4, p. 120-156. DOI 10.17323/1726-3247-2017-4-120-156

2. Шабунова А. А., Леонидова Г. В., Чекмарева Е. А. Социокультурные резервы экономического роста: продуктивность труда по призванию // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2017. Т. 10, № 4. С. 162-179. DOI 10.15838/esc/2017.4.52.9

3. Пряжникова Е. Ю. Профориентация: Учеб. пособие для студ. учреждений высш. проф. образования. 6-е изд., стереотип. М.: Академия, 2013. 496 с.

4. Добрынин А. И., Дятлов С. А., Цыренова Е. Д. Человеческий капитал в транзитивной экономике: формирование, оценка, эффективность использования. СПб.: Наука, 1999. 178 с.

5. Непрерывное образование - стимул человеческого развития и фактор социально-экономических неравенств / Под общ. ред. Ю. В. Латова. М.: ЦСПиМ, 2014. 433 с.

6. Двенадцать решений для нового образования. Доклад центра стратегических разработок и Высшей школы экономки. М.: ВШЭ, 2018.

7. Гимпельсон В. Нужен ли российской экономике человеческий капитал? Десять сомнений // Вопросы экономики. 2016. № 10. С. 129-143.

8. Эффективность инвестиций в человеческий капитал в современных условиях: Монография / Отв. ред. Р. М. Мельников. М.: Проспект, 2019. 352 с.

9. Натхов Т. В., Полищук Л. И. Инженеры или юристы? Институты и спрос на высшее образование // Вопросы экономики. 2012. № 10. С. 30-51.

10. Горшков М. К. О влиянии неэкономических факторов на социально-экономическое развитие общества // Гуманитарий юга России. 2015. № 1. С. 15-25.

11. Шухатович В. Р. Профессиональное призвание: к вопросу о неэкономических факторах экономического роста // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2014. № 5 (35). С. 188-192.

12. Санникова О. В. Некомпенсируемая образовательная миграция как проблема развития российского региона // Теория и практика общественного развития. 2015. № 24. С. 19-21.

13. Алексеева Е. Н. Особенности и перспективы образовательной миграции в эпоху глобальных трансформаций // Вестник Моск. ун-та. Серия 18: Социология и политология. 2012. № 4. С. 113-136.

14. Апанович М. Ю. Образовательная миграция в России: точки развития // Вестник науки и образования. 2015. № 9 (11). С. 79-82.

15. Корепина Т. А. Место и роль образовательной миграции в общей классификации видов миграционного движения населения // Вестник НГУЭУ. 2018. № 3. С. 65-77.

16. Пряжникова Е. Ю. К вопросу об истории развития профориентации и профессионального самоопределения // Вопросы образования. 2006. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-istorii-razvitiya-proforientatsii-i-professionalnogo-samoopredeleniya (дата обращения 26.05.2020).

17. Гудкова Е. В. Основы профориентации и профессионального консультирования: Учеб. пособие / Под ред. Е. Л. Солдатовой. Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2004. 125 с.

18. Российская социально-экономическая система: реалии и векторы развития: Монография / Отв. ред. Р. С. Гринберг, П. В. Савченко; рук. П. В. Савченко. М.: ИНФРА-М, 2016. 416 с.

19. Савченко П. В., Федорова М. Н. Система: тенденции ее развития. М.: Ин-т экономики РАН, 2011. 52 с.

20. Никодимова Е. А., Афанасьева Н. В., Малухина Н. В., Пашнина М. Г. Психолого-педагогическое сопровождение воспитания и социализации: профессиональная ориентация: Метод. пособие / Отв. ред. И. А. Армеева. Вологда, 2015. 157 с.

21. Holland John L. Some practical remedies for providing vocational guidance for everyone. Report no. 160. The John Hopkins University, Baltimore, Maryland, 1973, October.

22. Сотникова С. И., Прокудина О. А. Профессиональная ориентация в контексте концепции непрерывного образования // Экономика труда. 2019. Т. 6, № 3. С. 1059-1078. DOI 10.18334/et.6.3.40858

23. Профессиональная ориентация учащихся / Под ред. А. Д. Сазонова, В. Д. Симоненко и др. М.: Просвещение, 1983. 191 с.

24. Немова О. А., Медведева Т. Ю. Свобода профессионального выбора и профориентация: ренессанс дикого капитализма или шаг вперед? // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, № 2 (27).

25. Симоненко В. Д. Профессиональная ориентация учащихся в процессе трудового обучения: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1985. 223 с.

26. Калугин Н. И., Сазонов А., Симоненко В. Д. Профессиональная ориентация школьников: Учеб. пособие для вузов. М.: Просвещение, 1983. 191 с.

27. Болдина М. А., Деева Е. В. Понятие и сущность профориентационной работы в образовательном учреждении // Социально-экономические явления и процессы. 2012. № 12 (046). С. 431-439.

28. Бахлова Н. А. К вопросу построения практикума по профориентации // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-postroeniya-praktikuma-po-proforien tatsii (дата обращения 30.07.2020).

29. Чекмарева Е. А., Шабунова А. А. Работа по призванию: выгодно ли это для экономики? // Социологический альманах. 2016. № 7. URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/rabota-po-prizvaniyu-vygodno-li-eto-dlya-ekonomiki (дата обращения 14.07.2020).

30. Дорошенко Т. А., Леонидова Г. В. Миграционные намерения выпускников школ и их реализация в условиях регионального образовательного пространства // Социальное пространство. 2019. № 4 (21). DOI 10.15838/sa. 2019.4.21.4.


Review

For citations:


Babich L.V., Sukhareva L.M., Kulakova A.B. Career Guidance Diary as a Tool for Forming the Regions Human Capital. World of Economics and Management. 2021;21(1):150-173. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2542-0429-2021-21-1-150-173

Views: 187


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-0429 (Print)
ISSN 2658-5375 (Online)