Preview

World of Economics and Management

Advanced search

Consumer Behavior of the Elderly

https://doi.org/10.25205/2542-0429-2021-21-1-42-58

Abstract

The article analyzes consumer practices and strategies of elderly, substantiates the choice of a complex criterion for typologizing consumption strategies, including the main key indicators - economic and psychological characteristics of the choice of a course of action, self-assessment of life satisfaction, the orientation of social expectations. The choice of these indicators is due to the appropriateness of their application in the study of the relationships between consumer behavior, inequality and well-being of older people. The approbation of the complex criterion in the model of the matrix of consumer behavior styles is implemented on the data of sociological surveys of people aged 55+ living in cities and rural areas of the Tomsk region, conducted in 2015 and 2019 within the framework of the scientific project “Assessment and improvement of social, economic and emotional well-being of the elderly” of the International Scientific Educational Laboratory for the Improvement of Wellbeing Technologies of Older Adults at Tomsk Polytechnic University. The analysis of sociological data made it possible to identify the relationship between material well-being and the subjective position of an elderly person, which fixes a certain consumer style. The study also revealed the influence of the factor of the use of electronic technologies on the consumer behavior of the elderly.

About the Authors

L. I. Ivankina
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


E. I. Klemasheva
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


E. R. Kashapova
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


E. A. Anikina
National Research Tomsk Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Селигман М. Путь к процветанию: новое понимание счастья и благополучия. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. 440 с.

2. Иванов Д. Л. Проблематизация потребительского поведения старших возрастных групп // Изв. Сарат. ун-та. Серия: Социология. Политология. 2020. Т. 20, вып. 1. С. 14-17. DOI 10.18500/1818-9601-2020-20-1-14-17

3. Arrow K. J. Credit Instruments and Information in General Equilibrium. In: Bridel P. (ed.) General Equilibrium Analysis: A Century after Walras. Abington, New York, Routledge, 2011, ch. 10, p. 102-108.

4. Ершова Е. Ю. Особенности потребительского поведения пожилых людей // Наука Красноярья. 2018. Т. 7, № 4-2. С. 100-103.

5. Рыжкова М. В., Маланина В. А. Потребительское поведение пожилых людей // Экономика и предпринимательство. 2015. № 12 (ч. 1). С. 1151-1154.

6. Шерешева М. Ю., Валитова Л. А., Калмыкова Н. М., Березка С. М., Колкова К. М. Уровень жизни и особенности потребительского поведения людей зрелого и старшего возраста в России // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 9-3. С. 458-461.

7. Шестакова Н. Н., Скворцова М. Б. Социальное благополучие пожилых в контексте зарубежных и национальных показателей // Социальное обслуживание семей и детей. 2019. Вып. 17: Социальное обслуживание граждан пожилого возраста и инвалидов трудоспособного возраста. С. 45-62.

8. Эрроу К. Дж. Информация как товар // Экономический журнал ВШЭ. 2012. Т. 12, № 2. С. 161-171.

9. Arrow K. J. The Role of Securities in the Optimal Allocation of Risk-bearing. Review of Economic Studies, 1963, vol. 4, no. 311, p. 91-96.

10. Фридман М. Капитализм и свобода. М.: Новое издательство, 2006. 240 с.

11. Асташева Ю. В. Рационально-компенсирующая модель поведения потребителей пожилого возраста // Современные технологии управления. 2014. № 12 (48). С. 2-5.

12. Окольнишникова И. Ю. Анализ подходов к оценке эффективности маркетинговых коммуникаций // Вестник ЮУрГУ. Серия «Экономика и менеджмент». 2011. № 28 (245). С. 134-142.

13. Хащенко В. А. Субъективное экономическое благополучие и его измерение: построение опросника и его валидизация // Эксперимент. Психология. 2011. Т. 4, № 1. С. 106-127.

14. Хащенко В. А. Социально-психологическая детерминация субъективного экономического благополучия: Автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 2012. 513 с.


Review

For citations:


Ivankina L.I., Klemasheva E.I., Kashapova E.R., Anikina E.A. Consumer Behavior of the Elderly. World of Economics and Management. 2021;21(1):42-58. (In Russ.) https://doi.org/10.25205/2542-0429-2021-21-1-42-58

Views: 176


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2542-0429 (Print)
ISSN 2658-5375 (Online)